• Het is toch altijd weer prachtig als je met de ouders van de pupil in de bestuurskamer zit en binnen 5 minuten met een diepte-interview bezig bent. Zo ook deze keer; je hoort dat de moeder ‘heel veel moeite’ heeft moeten doen om vaders zijn hart te veroveren. En uiteindelijk vertelde moeder dat het na een aantal charmeoffensieven dan toch was gelukt. Op de kermis in Hoogwoud sloeg de vonk over; dit was zo heftig dat de brandweer met spoed gebeld moest worden! De vader en moeder van de pupil zijn nu al 25 jaar bij elkaar! Nou tijd voor een Mooij feestje zou je zeggen! Een zilveren bruiloftsfeest! “Nou nee, dat kan niet, we zijn niet getrouwd. We leven in zonde samen”. Vader heeft moeder tot nu toe dus nog helemaal niet ten huwelijk gevraagd. Nee toch, wat is dat voor een romantische man?

    Nou haha, dat is Björn Mooij, samenwonend met Jeanet Schipper. Jullie kennen Björn natuurlijk want hij is de opvolger van Charles Mooij van de autorijschool. Björn vertelt met trots over de rijschool en ook over dat hij beginnende chauffeurs krijgt van allerlei niveaus. Van mensen die je moet uitleggen waarvoor een stuur dient tot personen die wegscheuren alsof ze al jaren een rijbewijs hebben. Het is één keer gebeurd dat de lesauto – buiten de schuld van de leerling – werd aangereden op de rotonde. De auto zwaar beschadigd. Dit was voor Jeanet meteen een goede reden om een vakantie naar Gambia te boeken. Björn kon toch geen lesgeven!

    Moeder Jeanet heeft al een hele volksverhuizing meegemaakt voordat ze in Hoogwoud kwam wonen. Via Spierdijk en Wognum is ze voor en door de liefde in Hoogwoud beland. Jeanet werkt sinds kort bij Dekker Bouw en Infra als coördinator facilitaire zaken. Wat dit precies inhoudt is te moeilijk om uit te leggen dus doen we ook niet. Jeanet was op deze zondag nog enigszins duf want ze waren met Grasshoppers Vrouwen 30+ afgelopen vrijdag kampioen geworden en dat moest natuurlijk gevierd worden. Ze sprak de historische woorden: “Als we gaan dan gaan we goed, hik”.
    Vader Björn is ‘ietsje’ minder sportief. Hij heeft gevoetbald tot zijn 21e en toen is hij gestopt. Het liefst doet hij helemaal niets. We hoorden tijdens ons gesprek in de bestuurskamer wel de opmerking: “Zijn praatspieren zijn daarentegen wel goed ontwikkeld”. Het had een opmerking van Louis Schilder kunnen zijn 😊.

    Pupil van de week was er deze keer ientje van Mooij dus. Jurre is 12 jaar en speelt rechtsachter of rechtermiddenvelder in JO12-1. Zijn zus Sara is een aantal jaar geleden ook pupil van de week geweest. Tijdens de training wil Jurre – het verbaast ons niets – graag partijtje spelen. Hij heeft eens het winnende doelpunt gezet met een prachtige kopbal in de kruising. Jurre vond het best wel een beetje spannend om de aftrap te moeten nemen: “Er keken zoveel supporters naar mij”. “Ik had na de aftrap iedereen van de tegenpartij een beetje kwijt gespeeld” volgens Jurre. De scheidsrechter wachtte vervolgens even met de officiële aftrap om de spelers van Swift de tijd te geven om bij te komen. Jurre scoorde op een hele fraaie manier. Hij vond dat trouwens het mooiste moment van de zondag. Een luid applaus van de Grasshoppers spelers en supporters was zijn beloning.

    De beste speler van Grasshoppers vond Jurre Wessel van Elst. Hij is sterk en speelt slim en zocht de confrontatie (dit is een woordkeuze van moeder hoor!). Het was een spannende wedstrijd maar helaas kregen onze jongens vlak voor tijd nog 2 doelpunten tegen, dus einde nacompetitie. Toen de reporter aan Jurre vroeg: “Ajax is zeker je favoriete club?”, toen keek Jurre hem boos aan: “Tuurlijk niet! AZ is mijn favoriete club en Messi mijn favoriete speler!”. Voetbal kijken op tv doet Jurre graag. De komende weken worden dus hele zware weken met het WK in het vooruitzicht.

    Jurre wil later dronepiloot worden. Het feit dat hij dan weinig ruimte in de cockpit heeft neemt hij dan voor lief. Hij vindt het supercool om met een drone te vliegen. Hij is ook de vrees van de naaste buren: lig je lekker te zonnen achter het huis en dan word je bekeken en gefilmd door Jurre.

    Het zal jullie niet verbazen als we vertellen dat moeder Jeanet thuis meestal kookt. Shoarma is Jurres lievelingseten. Jurre moet altijd het hardste lachen om zijn vriend Amir. Als Jurre hem aankijkt moet hij al lachen. Kijk en dat is toch prachtig! Als we Jurre 1000 euro geven voor een goed doel – en 5 keer tegen hem verteld hebben dat het niet voor hemzelf is 😊 – dan zou hij dit graag willen gebruiken om meer voetbalvelden aan te leggen. Jurre zou het liefst zijn opa en oma willen helpen omdat ze allebei alleen zijn. Ja, het is altijd heel vervelend als je je maatje moet missen!

    Jurre zit momenteel in groep 8 en gaat volgend schooljaar naar Newton in Hoorn. Hij had echter geen flauw idee wie die Newton was. Waarschijnlijk was dat hem al wel een aantal keren verteld maar luisteren schijnt niet zijn beste eigenschap te zijn. Thuis probeert hij altijd tijd te rekken voordat hij naar bed gaat. Eerst moet moeder boos worden voordat vader dan gaat optreden. Papa is dan best wel irritant volgens Jurre. Hij wordt dan nog net niet naar boven geschopt. Hahaha, ietwat overdreven. Komende woensdag gaan ze lekker op zomerkamp met school.

    Een hele mooie ervaring vond Jurre de reis met het gezin naar Egypte. Hij heeft daar quad gereden in de woestijn en op een banaan gezeten. Niet een gewone banaan maar op een luchtbanaan tussen de koraalriffen. De bediening in het hotel was voortreffelijk! Als ze ergens zaten te eten of te drinken, hoefde hij alleen maar ergens aan te denken en de bediening bracht het al. Wat wil je nog meer!

    Nou dit was de laatste pupil van de week van dit seizoen, het is Jurre Mooij geweest!!